måndag 9 juli 2012

Grönt, vitt och rött

Idag har jag varit utanför hemmet och därmed ansåg jag det värt att sätta upp håret och ta på läppstift (eyeliner och mascara orkar jag nästan aldrig med på sommaren och något annat smink använder jag inte). Jag var först på jobbet och dels lämnade och lånade böcker, dels kollade upp två referenser till en artikel om klädkonsumtion, överflödsförordningar och synen på det främmande i Sverige under 1600-talet, som jag håller på och gör ändringar i; med deadline den 3/8. Sen blev det en sväng till Knapp-Carlsson för inköp av knapphålssilke till snörhålen på en italiensk 1400-talsklänning som jag sitter och handsyr medan jag kollar gamla engelska deckare på sommarkvällarna. Jag köpte också bedårande rött gansband med vad som ser ut som kråkspark i vitt på.


Klänningen sydde jag själv för en fyra år sen efter ett mönster från tidigt sextiotal, skorna köpte jag på rea i fredags på Din Sko.


Since I did actually leave the house and its immediate surroundings today I made the effort to put up my hair and put on some lipstick (I hardly ever wear eyeliner and mascara in the summer, and I don't use other cosmetics). I went to my job to check some references and do some revisions for an article about consumption of clothing, sumptuary law and the concept of the foreign in 17th century Sweden and then I went to Knapp-Carlsson, which is an amazing haberdasher here in Gothenburg to buy buttonhole silk to sew lacing holes on my 15th century Italian dress that I hand sew while watching old British crime series. I also bought some lovely ric-rac trim with small embroidery on it.

I made the dress myself c. 4 years ago from an early 1960s pattern, the shoes I bought last Friday on sale at a Swedish shoe chain.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar