måndag 30 juli 2012

The Silver screen modiste

Ett kravbrev från UB ledde till att jag just nu sträckläser boken Gowns by Adrian. The MGM years 1928-1941 av Howard Gutner. Jag har haft den hemma ett tag och lånade den egentligen mest som "ögongodis", men nu när jag tagit mig tid att läsa den tycker jag att den är jätteintressant. Jag gillar som de flesta klassiska Hollywoodfilmer, men jag har egentligen ganska lite koll på dem, vad de handlar om och om skådisarna - att då även få en inblick i kläderna och hur de designades och tillverkades är jätteroligt. Jag ska försöka klämma den i eftermiddag och sen lämna tillbaka den, för jag åker till min gamla hemby och passar min styvfars hund imorgon.

När jag letade efter en bra bild att illustrera det här inlägget med hittade jag då en väldigt intressant blogg om mode på film: The silver screen modiste. Jag har inte tid att läsa mer i den nu, jag har ju en bok som väntar, men det som jag har sett är väldigt lovande.

Angela Brooks in en dräkt designad av Adrian i filmen Madam Satan från 1930:
Angela Brooks in a gown by Adrian in Madam Satan from 1930:



I am right now busy reading through the book Gowns by Adrian. The MGM years 1928-1941 by Howard Gutner, since I got a note from the university library that they want it back. I borrowed it a while ago, mostly as eye candy, but now that I actually read it I find it fascinating. Like most people I like the calssic Hollywood movies, but I don't know that much about them and this book teaches me not only about the movies and the stars, but about how movie costumes were designed and made.
When looking for an image to illustrate this post I found the interesting blog The silver screen modiste, which discusses fashion on film. I don't have the time to really dive into it now, after all I have a book to read, but I will be back to read more.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar