måndag 20 augusti 2012

50-talsinspirerat idag/ Inspired by the 50s today

Idag blev det mer 50- än 40-talsinspirerat. När jag började intressera mig för att klä mig i retrostil var det först 50-talet som jag fastnade för. Dels var det säkert för att det var populärare och man blir ju inspirerad av sådant som man ser på nätet och andra ställen, dels passar det egentligen min väldigt kurviga kroppstyp bättre. Att 80-talet när jag var ung också hade en stor 50-talsrevival påverkade säkert också, i synnerhet eftersom 50-talet blev modernt igen för några år sen delvis som en följd av en 80-talsrevival. Jag lyssnade också mycket på musik från 50-talet då, nu har jag rört mig bakåt mer till 30- och 40-tal även musikaliskt även om jag fortfarande lyssnar på både 50-talsrock och en himla massa annan musik från medeltid till nutid.

Att blusen, som jag förstås sytt, har ett par år på nacken och passade en smalare Eva bättre syns tyvärr över bysten där den egentligen skulle behöva vara större. Men jag får väl banta (ha!) eller skaffa en minimizer. Kjolen är från i våras och skorna är ju från Rocket Originals och modellen är daterad till sent 40-tal - tidigt 50-tal. Halsbandet är begagnat och armbandet har jag fått i födelsedagspresent av min goda vän/granne Anna, som har gjort det. Det som är bra med 50-talsstil, om man nu inte ska försöka vara korrekt för sin ålder, är att man kan komma undan med hästsvans och inte behöver locka eller sätta upp håret. Praktiskt så här när man bara ska till jobbet och sitta instängd på sitt arbetsrum och förbereda lektioner.



Det var förstås inte musiken som fick mig att gå från 50-tal till 40-tal, ens personlig stil ändras ju, men det är också ett exempel på  en mer genomgripande tendens hos mig när det gäller historisk/historiskt inspirerad klädsel: Jag börjar med något som antingen är lite sexigare (inspiration av pin-upbilder från 50-talet) eller mer överdådigt (1500-tal i sammet med pärlor och guldband t ex), men ju längre jag håller på med en period, desto mer rör jag mig mot att klä mig som ett anständigt medelålders medelklassfruntimmer - slår aldrig fel oavsett period. Och 40-talet kan visst vara både tjusigt och sexigt, men merparten av min klädsel är åt det mer ordentliga, om än med den tidens mått alltför ungdomliga, hållet.

When I started wearing retro styles a couple of years ago I started with '50s style. There were many reasons for this: it was more popular at the time and of course one gets inspired by what one sees on the 'net and in other places and ia also actually suits my very curvy body type better. Tha the 80s, when I was a teenager also had a 50s revival probably affected me as well as the fact that an 80s style revival a couple of years ago brought the 50s back in ordinary fashion. I also listened a lot to '50s rock at the time. Nowadays my musical taste has move back in tiem to the '30s and '40s, even if I listen to lots of different music; from medieval to current.

This blouse was made a couple of years ago and for a thinner Eva, which can unfortunately be seen at the bust; I may have to lose weight (ha!) or get a minimizer bra. I made the skirt this spring and the shoes are from Rocket Originals, the model is dated to late '40s-early '50s. The necklace is thrifted and the bracelet was made by my good friend and neighbour Anna who gave it to me on my birthday last year. The good thing with '50s style is that if you don't give a damn about being dressed age-appropriate for the period you can get away with a pony tail, which is nice and quick when you plan to sit in your office all day and prepare lectures and not really see people.

Of course it wasn't music that made me go more toward the 1940s, personal style evolves with time, but it is also an example of a typical thing with me when it comes to dressing in historic or historically inspired clothes: I start with something that either is more conventionally sexy (in this case inspired by '50s pin-up images) or more opulent (such as 16th century dresses in silk, with pearls and gold braid), but the longer I study and make things from any time period the more I dress like a respectable, middle aged, middle class woman - it happens every time! The '40s can of course be both luxurious and sexy, but most of the clothes I make tend to be more respectable, though certainly too young, styles.


2 kommentarer:

  1. Vad intressant att du hamnar mer eller mindre i din egen ålder och samhällsposition till slut. Vad tror du det kommer sig? Jag menar vad som är passande är ju, som det brukar heta, sociala konstruktioner. Tror du att du liksom anammar varje periods själ efter ett tag och börjar bete dig som folk gjorde då? Going native i historien på något vis?

    SvaraRadera
  2. Ja jag tror faktiskt att det är det, eller så är det kanske så att jag gillar det präktiga. En kombination av båda tror jag är det rimligaste.

    SvaraRadera