tisdag 21 augusti 2012

Affärer jag aldrig köper från/ Shops I never buy from

En kompis "gillade" en sida på facebook för ett företag som säljer retrokläder. Eftersom jag är intresserad av sådant brukar jag alltid kolla upp nya  ställen, i synnerhet som de är svenska, men allt som oftast bryter de mot en av mina benhårda principer när det gäller postordershopping: Jag köper inget från ställen där det inte finns någon måttabell för storlekar. Olika märken har väldigt olika idéer om storlek, i synnerhet när man använder sig av small, medium, large och inte av sifferstorlekar (fast där vill jag också ha en måttabell). Har man flera märken ska varje märkes måttabell finnas! Min favorit där är Pin-up parade, ett litet postorderföretag som drivs av en bibliotekarie i Birmingham som när det behövs även nämner avvikelser inom samma märke, men i olika modeller.
Affärsinnehavare som inte har en storlekstabell har enligt min mening visat att de inte kan något om kläder och passform och såna vill ju inte jag handla från.

I like to check out new internet shops selling retro clothing, especially if they're Swedish, but too often they fail to live up to one of my most important principles when it comes to mail order shopping. to post the measurements the sizing of the clothes in question are based on. Different brands have very different ideas about sizing, especially when they use the small, medium, large system and not the sizing with figures. If the shop has more than one brand with different sizing each of them should have their own sizing chart. My favourite in this resepct is Pin-up parade, a small mail order business run by a librarian from Birmingham. She not only gives sizing charts for all the brands she sells but also notes if the brands differ between models.
Shop owners who don't have a sizing chart show, according to my view, that they have no knowledge of clothes or fit - and why would I want to shop at such a place?

1 kommentar: