onsdag 8 augusti 2012

Friheten med cykel/ The freedom of a bicycle


Jag har inte cyklat på flera år. Lite för att min reumatism ibland gör det smärtsamt, rätt mycket för att jag jobbar mindre än tio minuters promenad hemifrån, lite för att jag tycker det är lite otäckt att cykla i trafik och nerförsbackar och mest för a min cykel blev stulen för ett antal år sen och jag inte haft någon sen dess. När jag fick giftstruma (Graves sjukdom) förra året vare sig kunde eller fick jag göra något som ytterligare drev upp min alldeles för höga puls, så då var heller inte att cykla att tänka på. Men nu efter snart ett års medicinering med sköldkörtelhämmande gifter så har jag en normal hjärtrytm, om än dålig kondis. Jag har nu tagit över en av barnens cyklar, eftersom de aldrig cyklar, och börjat lite försiktigt - det är ju så härligt med friheten man får med en cykel, jag behöver aldrig fundera på när sista vagnen eller bussen går eller stå och vänta utan kan ta mig vart jag vill när jag vill och det går mycket fortare än att gå. Igår var jag på puben med några vänner och det är en bra bit från där jag bor så det var mycket praktiskt med cykel.

På bilden poserar jag med Rickards cykel eftersom den passade bättre ihop med klänningen som jag sydde efter ett 40-talsmönster som jag vann i en utlottning i New Vintage Ladys blogg.

I haven't biked for years. partly due to my arthritis, partly because I work a 10 minutes walk from where I live, a little because I'm scared of biking in traffic and down steep hills (there's plenty of them where I live), but mostly because my bike was stolen a couple of years ago. When I got Graves' disease last year I neither could nor was allowed to do anything that raised my already way too high pulse, but now, after medicating with anti thyroid drugs for almost a year my heart rhythm is normal, though I get tired easily from not being allowed to do any exercise. I've started using one of my daughters' bike, since none of them bikes and have started to do some easy biking - and I love the freedom you get when you have a bike, I don't have to think about when the last tram or bus goes or wait for them, I can just go wherever I, want whenever I want and it's much faster than walking. I went to the pub yesterday with some friends and it's quite a bit away from where I live, so it was very practical to have a bike.

In the photo I'm posing with my husband Rickard's bike instead of mine, since his bike fits better  with the dress that I made from a 1940s pattern that I won in a giveaway in New Vintage Lady's blog.

2 kommentarer:

  1. Härligt! Jag har också återupptäckt cykeln i år (den behövde renoveras efter att inte ha använts på flera år). Du har väl hjälm?

    SvaraRadera