söndag 26 augusti 2012

gammal mack och gamla bilar/ An old petrol station and old cars

Så kommer de utlovade bilderna från Sven Liljeqvists mackmuseum i Sollebrunn och på en del av hans veteranfordon.
The promised images from the petraol station museum. And from the owner's collection of vintage cars and motorbikes.

Den lilla macken utanför, från mitten av förra århundradet.
The small mid-20th century gas station outside the museum



Bilen, av märket Austin är från 1920-talet.
The car, an Austin, is from the 1920s


Maja poserar bredvid Austinen. I den sitter en 50-talsapa i en barnstol som man kunde hänga över ryggen på sätet.
Maja is posing next to the Austin. Inside a stuffed monkey from the '50s sits in a child's seat that was hung over the back of the seat.


En italiensk moppe av märket Bugatti:
An Italian Bugatti moped:


En jaguar från 1950-talet. Och som ni ser blank så att man kan spegla sig i den. Till vänster är en ljust turkos moped med barnsits och till höger en elmoped från Trollhättan.
A jaguar from the 1950s. To the left there's a moped with a child's seat and to the right an electric moped made in Trollhättan, not that far away from Sollebrunn where the museum is.


Jag poserar med mopeden med barnsits och försöker se passande husmoderlig ut. Och käck.
I'm posing with the moped with a child's seat and try to look fittingly housewifey. And cheerful.


En annons från slutet av 40-talet eller början av 50-talet av kvinnans utseende att döma. Lättbentyl  bestod av 75 % bensin och 25 % etanol av skogsråvara. Fotot är från Göteborg.
An ad from the late '40s or early '50s, judging from the woman's look, for "lättbentyl", which was a mix of 75 % gasoline and 25% ethanol from wood. The photo is from Gothenburg.


Den här skönheten är en Saab från 1958. Sven (som nu är 74) kör rally med den. Visst är den vacker?
This beauty is a Saab from 1958. Sven (who is 74 now) uses it for rallying. Lovely, isn't it?


Ett sämre foto på Saaben, men jag ser bra ut :)
A not as good photo of the Saab, but I look pretty :)


Svens första bil, som han köpte på femtiotalet var en DKW från 30-talet. I den åkte han till Trollhättan och raggade tjejer; kompisen satt i baksätet med vevgrammfon. Den bilen krockade han med och sen dess har han letat efter en likdan, vilket han alltså fann. Fotot är taget längst inne i ett trångt garage, så det är svårt att se hur fin den är. Sven står närmast på bilden.
The owner, Sven, was interested in vintage cars from an early age. His first car, which he bought in the mid-'50s was a DKW from the 30s. His friend sat in the back with a crank-up phongraph and they tried to pick up girls. He crashed that car, this is a replacement found later. The photo is taken inside a garage so it's hard to see how beautiful it is. Sven is the guy in front on the photo.


Sven äger också en Daimler från 1939 och här kan man se mig och Rickard sittande i baksätet.
Sven also owns a Daimler from 1939 and here you can see Rickard and I sitting in the back seat.


Här är en annan Daimler, från 1961, med en kaross av glasfiber.
Here's another Daimler, this one from 1961 and with a body made from fiber glass.


Slutligen en Novolette från Husqvarna, en trampcykel med hjälpmotor som tillverkades 1952-56.
Lastly a "Novolette" frpn Husqvarna, a bike with motor that was made between 1952 and 1956.


I vilket fall var det väldigt roligt att titta på museet och Svens samlingar, men den största behållningen var definitivt att höra Sven själv berätta. Jag rekommenderar ett besök om ni rör i er i trakten. I närbelägna Anten-Gräfsnäs finns också en museijärnväg.


1 kommentar: