söndag 19 augusti 2012

Hittat: en sammetskappa/ found: a velvet gown

Igår ville Maja absolut att jag skulle sitta hos henne när hon såg på Min granne Totoro och eftersom jag tycker att det är tråkigt att se på film utan att ha något att göra samtidigt rotade jag runt i ett av mina skåp med tyg och sygrejer. Jag hittade inte direkt ett handsömnadsprojket, men jag hittade en 1500-talskappa som jag börjat sy på till Valeria för tio år sen (det finns också utklippta delar till en till Vendela) och som till min glädje var precis rätt storlek för Maja. Jag hittade mer av sammeten som den är gjord av och mer kaninpäls så att jag kan göra en krage och jag har också klippt ut och sytt ihop ett foder av thaisiden samt sytt fast vecken i ryggen mot ett bomullsband på insidan. Nu ska jag sy i fodret, göra kragen, göra färdigt de korta puffärmarna och ordna någon slags stängning, men inget av det borde ta alltför mycket tid eller arbete i anspråk.

Since I was bored and Maja wanted company while watching "Totoro" I rummaged around in one of the cupboards where I keep fabric and sich things to find a project to work on. Well, I didn't find a hand sewing project, but I found a 16th century loose gown that I started on for Valeria about ten years ago and never finished (there are also cut out pieces for a similar gown for Vendela somewhere) and it fit Maja. I found some more of the velvet fabric and some more rabbit fur for the collar and I have now cut a lining from some thai silk and  sewn a stay tape to the back pleats. I need to make sew in the lining, make the collar, finish the sleeves and add some closures, but that shouldn't take too much time or effort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar