måndag 6 augusti 2012

Intressant sammanträffande/ Interesting coincidence

När jag gjorde min gula jacka tidigare i somras var min huvusakliga inspiration en teckning i en Stilmönsterjournal från 1947. Jag ändrade dock ärmarna från raglanärmar till puffärmar, vilket gav den ett lite tidigare utseende; mindre av New Look.





Jag hade då inget minne av att ha sett den här dräkten, som jag laddat ner från New Vintage Ladys blogg och som är från Chicago Mail Orders höstkatalog från 1937.



Nu önskar jag nästan att jag inte redan hade klippt till en matchande kjol i en annan modell än den på bilden. Å andra sidan är tyget inte ultimat, det är för sladdrigt, så jag kommer nog att göra en version i ylle senare.

When I made this jacket earlier this summer I was inspired by a fashion drawing from 1947, but I made it with puffy sleeves with three darts at the top instead of the raglan sleeves it had, thus making it less typically New Look. My bust and hips look better if the shoulders aren't too narrow.

I had then no memory of seeing the suit in the lower image, which I downloaded from New Vintage lady's blog, and which is from the Chicago Mail Order catalogue of 1937. Now I sort of wish that I hadn't already cut a matching skirt in another model than the one on the picture. Since the fabric isn't perfect, it's too loosely woven I will probably make a wool version later anyway. But still.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar