lördag 8 september 2012

Den gula dräkten - långa versionen/ The yellow suit - the long version

Allt började med att jag hade slitit ut en sommarjacka som jag ärvde av min kompis och granne Anna för sju år sen (hon hade sytt den själv och hade använt den ett par år innan, så kvaliteten var ypperlig). Så i våras insåg jag att jag behövde en ny vår/sommarjacka. Tyg hade jag i form av ett gult och svart tyg i diamantkypert, förmodligen mest polyester, som jag hade köpt av vännen Caroline när hon rensade ut sitt tygförråd. Det är något med vissa gula färger som jag bara inte kan motstå och diamntkypert har också den effekten på mig.
Jackan sydde jag som sagt i våras och den blev okej. I efterhand inser jag att jag borde haft mellanlägg på alla delarna eftersom tyget drar sig lätt och stickningarna bidrog till det, men det blev rätt snyggt ändå.

Since I had worn out a spring/summer jacket that I inherited from a friend seven years ago (that she had made and used for a couple of years) I decided to make  a light jacket from what I suspect is mostly polyester in a dimond twill pattern this spring.  My inspiration started with an illustration from a 1948 Swedish pattern journal.  
I made the jacket this spring and adfterward I realised I should have use fusible interfacing all over, since teh fabric is so drapey and the decorative stitching doesn't help. But it's okay.

Inspirationen kom först från den här teckningen i Åhlén och Åkerlunds Mönsterjournal nr 1948:
This illustration from a pattern journal from 1948 was my first inspiration:



Den hade dock för mycket New look för att riktigt tilltala mig och i slutändan var det mest kragen och stickningarna som fanns kvar på min jacka. Jag valde att göra vanliga isatta ärmar som dessutom fick ett par veck för att få ett mer puffigt utseende, något som passar min kroppsform bättre eftersom mina axlar är för smala för resten av min storlek och puffärmar får dem att se bredare ut.

That jacket had raglan sleeves and was obviously inspired by the New Look, so in the end what I got from it was primarily the collar and the decorative stitching. I prefer set-in sleeves with some puffign at the shoulders as it makes my shoulders look wider which is needed to balance the proportions with my large buut and wide hips.

Långt senare såg jag en trettiotalsannons för en jacka som var mer lik min:
After I had made the jacket I also found this 1930s ad showing a jacket very much like mine:



Mönstret till själva jackan är faktiskt modifierat från det här klänningsmönstret från 1940-talet, som jag vann i en utlottning på Shelley Js blogg:
The pattern for the jacket is actually modified from this dress pattern that I won in a give away at Shelley J's blog.



I vilket fall så hade jag tillräckligt med tyg över för en inte alltför vid kjol, så det klipptes till i somras och efter min och syrrans utfärd till Stoff&Stil för en vecka sen hade jag också äntligen foder hemma. Kjolen har ganska rakt framstycke medan bakstyckena är utställda.
Since I had enough fabric for a not-to-wide skirt I made one and it was finsihed yeysterday. The front piece is fairly straight while the back pieces are wider at the bottom.




3 kommentarer:

  1. Oj hvor fin! Jeg elsker også gul - og vil rigtig gerne have en gul/grøn spadseredragt i Harris Tweed...når jeg engang finder en i genbrug...eller kommer til penge. Din dragt sidder rigtig flot på dig :)

    SvaraRadera
  2. Tack. Gulgrön Harristweed hade varit något. Jag har två 40-talsdräkter i Harristweed (brun-beige och beige-grön) men de passar tyvärr inte mig numera.

    SvaraRadera