onsdag 12 september 2012

En anledning till att jag syr mina kläder/ One reason why I make my own clothes

Ni känner väl redan till de huvudsakliga anledningarna till att jag syr i princip mina kläder själv: Att jag har en kropp som inte passar i konfektion och jag gillar när kläder sitt er bra och att jag tycker att det är något av det roligaste som finns att sy (typ den enda som slår det är historia). Men det finns en anledning till och den kan ni läsa om här. Vi vet inte om just den här tillverkade kläder till västerländska firmor, men det är mycket troligt, eftersom alla de stora märkena tillverkar sina kläder i Asien, under ofta fruktansvärda förhållanden. Till exempel tillverkar H&M  kläder i Bangladesh, ett av de länder där lönerna för textilarbetare är som lägst.

Därför satsar jag på att det mesta av det som jag och Maja har på oss ska vara fuktat endast av min svett och inte från sweatshops. Att väva tyg är till skillnad från sömnad en högt mekaniserad verksamhet där processen endast övervakas av mer utbildade arbetare (om man nu inte köper handvävt, men det skulle jag vara väldigt försiktig med, liksom allt billigt handstickat/virkat) medan klädsömnad är arbetskraftsintensivt och ofta utförs av kvinnor och barn, som har små, flinka fingrar och som man kan betala ännu mindre i lön. Man kan läsa mer om förhållandena i syfabriker och hur man kan förbättra dem på Rena Kläder, den svenska grenen av Clean Clothes Campaign..

Jag är långtifrån perfekt, jag vet att billiga skor, som jag köper på t ex Skopunkten och DinSko är tillverkade i Kina med allt vad det innebär och jag har inte vågat fråga favoritmärkena Irregular Choice och Miss L-fire var deras skor sys; för att jag är rädd för svaret. Jag har också problem med att undvika skinnskor, som är så mycket bekvämare och hållbarare, trots de fruktansvärda humanitära och miljömässiga villkoren vid lädergarvningen. Men jag tröstar mig lite med att jag i alla fall syr själv. Och med att det är bättre att göra något än att bli så förlamad av dåligt samvete att man tycker att det inte spelar någon roll vad man gör.

You probably know the main reasons why I make my own clothes already: that I have a body that ready-to-wear just doesn't fit and I like my clothes to fit well, and that like sewing a lot (the only thing I like better is probably history). But there is another reason too,and you can read about it here. We don't know if this factory was sewing for western companies, but it's very likley, since most of the big brands make their goods in Asia, often under dreadful conditions. For example H&M make clothes in Bangladesh, one of the countries with the lowest wages for textile workers in the world.

That's one of the reasons why I try to make it so that the only sweat in most of mine and Maja's clothes is my own. Weaving of fabric is highly mechanized process these days with only a few trained overseers (unless you buy hand woven fabric, which I would be very careful about, as with cheap handknitted/crocheted stuff), while sewing uses lots of workers and prefers women and children with their small fingers and much lower wages. You can read more about the conditions in the clothing industry and how to improve them at the Clean Clothes Campaign.

I am far from perfect, I knwo that cheap shoes are generally made in China, with all that that entails and I haven't dared asking my favorutie shoe brands Irregular Choice and Miss L-fire where they make their shoes; partly because I'm afraid of the answer. I also have problems avoiding shoes from leather despite all the both humanitarian and environmental problems connected with tanning.

But I comfort myself a little with the fact that I make my own clothes. And it's better to do something, even if it's little, than becoming so overwhelmed with guilt that you don't do anything because you don't think it matters waht you do.

1 kommentar:

  1. Eller så kan du införskaffa plagg som görs med dedikation av indianer från Otavalo =).

    // indianmarknad.se

    SvaraRadera