söndag 14 april 2013

30-talsbasker/ A 1930's beret

På väg till och från Gnosjö stickade jag den här baskern efter ett mönster från 1930-talet. Men antingen läste jag fel i mönstret eller så måste jag gå ner ännu mer i sticktjocklek, för den blev väldigt stor. Detta åtgärdades med att jag sydde två veck när jag sydde fast rosetten. Som synes kan den bäras på lite olika håll. Och jag vet att de inte hade sån't här färgat garn på 30-talet, men det här var mest en testversion i garn som jag hade hemma.



On my way to and from Gnosjö, the place where I held my lecture on Tuesday I knitted this beret after a pattern from the 1930s. But either I misunderstood the pattern or I need to go down in needle size even more, because it's much bigger than it hsould have been. I solved this by making two tucks when adding the bow. As you can see it can be worn in different ways. And yes, I know that they didn't have this type of yarn in the 1930s, it was more or less a trial version in yarn that I already had.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar