fredag 3 januari 2014

För stor/ Too big

Med undantag av knappar och knapphål har den här jackan i ylle från Stoff&Stil varit färdig sen innan jag åkte in på sjukhus (den 19/11, för den som inte har detta datum i huvudet). Idag kände jag mig äntligen tillräckligt pigg och klar frö att ge mig på handsydda knapphål igen och efter ett provknapphål tog jag mig an jackan.
Och vad hände? Jo, nu när den är färdig så inser jag att den är för stor. Så imorgon ska jag börja sprätta upp fodret i nederkanten och nåla in den i de tre ryggsömmarna så får vi se. Hoppas att jag inte behöver ändra ända uppe vid axelvaddarna bara.


Kjolen lånar jag från grannen Anna tills min mage kan ha åtsittande kläder igen. Den är i tung, tät trikå och därtill lite för stor för mig.

When I went to hospital (that is: the 19th of November) this jacke was finished except for button holes and buttons. It's from a nice thick wool and has soutache braid for decoration. Tpday I finally felt "all here" enough to make button holes by hand and after one trial button hole on a scrap of the fabric I made the button hole son the jacket.
And what happened? it is too big! So tomorrow I will start ripping up the lining at the bottom and pinning it in all three back seams. Hopefully I can take it in without messing with the shoulder pads.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar