tisdag 18 februari 2014

Jag gör jättestora underbyxor/ I make gigantic panties

För någon månad sen beställde jag det här mönstret från New vintage lady på etsy:


Som ni ser (om ni kan konvertera tum till centimeter i huvudet) ser är det rätt rejäla mått och även om jag är ett rejält fruntimmer så var de för stora för mig. Egentligen inte överallt, benbitarna var lite för stora, men det var grenkilen som behövde sitta ca 5 cm högre upp och dessutom vara ca 5 cm kortare (och bredare då, eftersom sidorna ska nå hela vägen ner på byxorna). Efter en testversion har jag nu ett mönster som passar och det är dags att gräva fram något lämpligt tyg att göra underbyxor i. Om jag orkar gräva i tygskåpet, jag har ovanpå allt annat fått förkylning och halsen känns som en rasp och jag är nog lite febrig.

About a month ago I ordered this pattern from New vintage lady on etsy. As you see it is a rather large pattern. Well, I'm a rather large woman, but this was a bit too large even for me. Not much in the front and back pieces, those just need to be taken in a little but the inset piece was c. 2 inches too long and also needed to be set in about two inches higher in both front and back (and thus be wider, so it reaches to the hem of the shorts. Not too much work to change and after a trial version fron polycotton I feel ready to dig out something suitable to make '40s tap pants from. If I find the energy, I've got a cold with a sore throat and a slight temperature so I don't know if I'm in shape to tackle the fabric cupboard.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar