fredag 7 februari 2014

Utmaning nr 3: Rosa. I vilken jag visar upp mina underbyxor på Internet

You will find the same info in English here.

Vad gör man inte för Konsten? Inte nog med att jag visar upp mina underbyxor på Internet, jag rakade också benen inför att kortet skulle tas - något som annars inte händer speciellt ofta vintertid.
   Men till saken: Utmaning nr tre i "The Historical Sew Fortnightly" var helt enkelt "rosa". Först tänkte jag att jag kunde göra en ny (större) korsett till mig i det som jag har kvar av bomull/sidensatängen som jag sydde den här 1500-talsklänningen i. Men med ett fortfarande inte läkt operationssår och en allmänt ömtålig mage så kändes inte det som en bra idé. Så man kan säga att jag gick rakt motsatta vägen och använde en bit rosa silketrikå som jag haft i en åtta-nio år nu; inköpt till något projekt som aldrig blev av.
   Först tänkte jag mig en underklänning i det, men tro mig, synen av min kropp i en tub av silketrikå är något som kan avskräcka den mest härdade. Och så kom jag på att man hade trikåunderbyxor med ben under 30- och 40-talet (och senare också förstås men 1945 är slutdatum för hela utmaningen).

Här är ett exempel från Oscar Ahréns postorderkatalog 1940:



Mönstret gjorde jag genom att klippa isär ett par bomullsunderbyxor med ben som jag köpte någon gång på 90-talet




Eftersom det är en utmaning som handlar om historisk sömnad så ville jag sy dem på ett sätt som en hemsömmerska kunde ha gjort innan 1945, om hon hade en maskin med sick-sack. Annars har ju min maskin mer avancerade elastiska sömmar och fabrikstillverkade underbyxor hade även på den tiden overlockade sömmar.

En av mina sömnads/hantverksböcker från 40-talet visade sig ha instruktioner på hur man syr i trikå:


Man syr alltså först ihop det med raksöm med långa stygn och låg trådspänning. Sen klyver man sömsmånerna och sick-sackar över sömmen, innan man slutligen klipper ner sömsmånerna.

Här kan man se grenkilen isydd på ena sidan, från rätsidan. Man ser också hur raksömmen ser ut, eftersom grenkilen är dubbel och jag först sydde ihop dem innan jag började sy ihop byxorna.


Ganska snyggt ändå. Inte fullt så snyggt på insidan - jag ska nog öva lite på att klippa bort sömsmåner.


Och så slutligen då, det utlovade fotot där jag har dem på mig. Jag hade tänkt mig att de skulle vara lite lösare runt benen, men det tyckte inte trikån. De sitter perfekt och är jättesköna.




3 kommentarer:

  1. Kan jag inte tänka mig, men jag maskintvättar inte helyllemamelucker heller.

    SvaraRadera
  2. Påminner om farmors laxrosa.

    SvaraRadera