lördag 8 november 2014

Gardin och blomkrukor/ A curtain and flower pots

Lite av dagens pyssel

Some of the stuff that I made today.





Man behöver egentligen inte använda textilfärg eftersom jag knappast ska tvätta gardinen, men nu hade jag det hemma. Jag tänkte också att det kanske kunde bli stelare med vanligt färg.

It isn't actually necesseary to use textile paint since I don't plan to wash it, but I had it at home and it usually gives a softer result.


Förebilden, som var mormors och som satt i mitt fönster tills idag när jag bytte gardiner.

The original, which was my grandmother's and hugn in my kitchen window until today when I chained curtains.



Här har jag som synes satt upp den. Duken är från när mamma var liten och mattan gjorde hon själv när hon var barn, Bonaden är utskriven på tyg och jag köpte den från en finsk dockskåpsbutik på nätet som inte finns längre, men liknande finns på de flesta svenska dockskåpsaffärer.
   Blomkrukorna är i Fimolera och målade efter förebilder i Oscar Ahréns postorderkatalog från 1936. Jag hade bara material till en blomma hemma, men har beställt färdiga blommor.
   Det finns också kluvna vedpinnar i låren nu.

Here the curtain is in place ans you also see flower pots that I made yesterday.  The design is taken from a swedish mail order catalogue from 1936. I only had material for one flower at home, but have ordered more.  The table cloth was my mother's when she was a girl in it is also she who made the carpet when she was a child.
   There is also some wood in the wood storage now.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar