torsdag 6 november 2014

Skrivbordsdags/ Time for a desk

Materialet är i huvudsak balsaträ, men när jag behövde något tunnare eller mer böjligt, och när balsan tog slut, använde jag kraftigare papper och kartong. Gångjärnen till skåpsdörrarna är bitar av ståltråd som jag tryckt in dels i dörrarna, dels i skåpet. Det är smartare att göra detta samtidigt som man sätter ihop skåpet.

The material used is mainly balsa wood, but when I needed sonething softer, or bendable, and when I ran out of balsa wood, I used strong paper or cardboard. The hinges for the doors are small pieces of steel wire pushed into the wood. It is much smarter to do this when you're building the cupboard, not after, as I did.


Här ska det stå:
Here it's going to stand:



Andra sidan
The other side

Lite konstruktionsbilder:
Some photos from when I made it:




Förebilden är min morfars skrivbord som jag har ärvt. Nu fullt med tefläckar och täckt med dator, böcker och papper och med hyllorna fulla av böcker, gamla veckotidningar och syprojekt.
It is made after this desk that was my grandfather's and which I inherited. Now covered with rings after tea mugs, computer, papers and books and with the shelves fileld with books, old magazines and sewing projects.



Skrivbordet är ganska typiskt för svenska trettio- och fyrtiotalsmöbler.
This desk is rather typical for Swedish furniture from the 1930s and 1940s.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar