onsdag 11 februari 2015

Nya grejer i dockskåpen/ New things for my dollhouses

Just nu är en tid med mycket undervisning och lägger man till att jag var i Uppsala i helgen och lärde mig om medeltida kalligrafi och bokmåleri så har det inte blivit så mycket med dockskåpen det sista. Men jag har pysslat lite då och då och köpt lite nya saker som jag tänkte visa.

I do a lot of teaching this time of the year, and since I also went to Uppsala (near Stockholm,  c. 7 hours by car) this weekend to learn about medieval calligraphy and illumination, I haven't had much time with the dollhouses. But I have done some things, slowly, and I have also bought some new stuff that I'm going to show.

Dammsugaren är gammal och köpt på Tradera, detsamma gäller golvlampan. Lampan har ingen el just nu, men jag ska fixa det.
The vacuum cleaner and the lamp are vintage and bought from Tradera, a Swedish auction site. The lamp doesn't have any electricity right now, but I will fix that.


Igår kom en kaffeservis, också från Tradera, så nu kan familjen bjuda Elofs syster på kaffe.
Yesterday I got a coffee set, also from Tradera, so now the family can have coffee with Elof's sister.


Till Majas och mitt dockskåp har jag gjort en riktig fantasy-dubbelsäng som mamman och pappan ska sova i. Mamman och pappan, dvs jag och Rickard, kom från Tyskland förra veckan.
For Maja's and mine dollhouse I have made a fantasy bed for the mum and dad to sleep in. The mum and dad,  that is: me and Rickard, arrived last week from Germany.


När du ska sova kan du titta på månen och stjärnorna. Och på löven som är plastpärlor.
When you are going to sleep you can look at the moon and the stars; and at the leaves, which are plastic beads.



Föräldrarna är lite tillfixade nu också: Pappan har fått skägg och inte så vitt hår och mamman har lånat en klänning av Majken i de andra dockskåpet. Pappan ska dock snarast få en t-shirt att ha istället för en orange skjorta.
The parents ahve been fixed a little too: The dad has got a beard and hair that isn't so white and the mum has borrowed a dress from Majken in the other dollhouse. I will soon mae a t-shirt for the dad, so he won't have to wear an orange shirt.


Jag har också börjat på en bastu till det nya dockskåpet - ska det vara ett drömhus så ska det.
I have also started on a sauna for the new dollhouse - if it's to be a dream house it should have one.


Jag avslutar med en bild på vad jag gjorde i helgen: lärde mig använda bladguld och målade.
Finally, a photo of what I did in the weekend: I learned to use gold leaf, and painted.




2 kommentarer:

  1. Hej Eva,
    Vackra bilder! Du gjorde ett fantastiskt jobb på master sängen. Det är härlig. Målningen och bladguld rättegången ser mycket bra också.
    Stor kram,
    Giac

    SvaraRadera
  2. Tack! Kul att du gillar fantasy-sängen.

    SvaraRadera