fredag 19 juni 2015

Midsommarklädselx2/ Midsummer outfitsx2

Jag har ett återfall i min sedvanliga hippieinfluerade stil, som jag hade innan jag började med 40-talsstilen, och uppenbarligen alltid kommer att återvända till. Det finns flera skäl, men det kan ha varit det att jag äntligen tog tag i att läsa Pamela Des Barres självbiografi I'm with the band, eller att jag lyssnat på massor med folkrock det senaste. Och att jag den senaste tiden har kompletterat mina pinterest-anslagstavlor för 1960- och 1970-talen som tidigare varit rätt torftiga. Jag har inte varit lika intresserad av de perioderna ren estetiskt, men eftersom jag använder dem i undervisningen så kunde inte personliga preferenser få styra helt. Och ju mer jag såg, desto mer gillade jag det. Eller så är det bara att jag älskar svepande kjolar och lite romantik i klädseln.

Under mina tidigare perioder hade jag förstås inte tillgång  till Internet, så det amerikanska klädmärket Gunne Sax hade helt gått mig förbi. Men nu har det en egen kategori på min Pinterest-anslagstavla. Här är en bloggpost om märket från Fashion Institue of Design and Marketing.

I've returned, at least partly, to my more usual hippie inspired style, which I wore before I got into 1940s style. There are many reasons to this, but one is that I finally got around to reading Pamela Des Barres autobiography  "I'm with the band", and another that I have been listening a lot to folk rock lately. I've also colelcted many more pictures of 1960s and '70s fashions on my Pinterest board. Mainly because I used them when I teach - but the more I saw, the more I like dit. Also things that I never liked before.

In my previous hippie days I, naturally, had no access to Internet, so I wasn't aware of the American brand Gunne Sax, but now it even has it's own board on Pinterest. Here's also a good blog post  about it from the Fashion Institue of Design and Marketing.

Och jag blev väldigt inspirerad och grävde fram diverse tyg- och bandrester:
And i got very inspired and dug out remnants of fabric and lace.



Tidigare på dagen hade jag förstås min folkdräkt, när vi var och dansade runt midsommarstången och jag har för övrigt också äntligen skrivit en sida om min folkdräkt i min andra blogg/dräkthemsida. Den kan man se här.

Earlier today I wore my folk costume, since it's Midsummer's eve and that's oen of teh day when you traditionally wear your folk costume if you have one. And then I finally moved over the info and photos of my folk costume from my old web page to my new costuming web page/blog. It's here.

Maja tog det här fotot idag:
Maja took this photo of me today:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar